maanantai 4. elokuuta 2014

Tilannepäivitys

KOTINI – rauhallisella seudulla, iso piha, kolme makuuhuonetta, keittiö, ruokasali/olohuone ja kaksi kylpyhuonetta
Rakkautta


Kaksi kuukautta on kulunut täällä Tansaniassa nyt ja niiiin paljon on tapahtunut. Viimeisin projekti on ollut talon vuokraaminen – monen vaiheen jälkeen sain siis vuokrattua kokonaisen talon Moshin keskustan ulkopuolelta 12 kuukaudeksi kerrallaan. Aion majoittaa tutuiksi tulleet nuoret taloon ja asua itse siinä paikallisten vapaaehtoisten kanssa. Mahdollisuuksien mukaan myöhemmin voisin lähettää nuoret kouluun/töihin. Olen ottanut aika rohkeita "uskonaskeleita", vaikka kaikesta varmuutta ei olekaan. Mielestäni kuitenkin jotain pitää yrittää, jotta voi nähdä, onko se tapa toimiva. Sisimpäni riemuitsee kaikista rohkaisun sanoista, joita olen saanut teiltä – voin sanoa, että ne merkitsevät enemmän kuin voitte uskoa! Kiitos kaikille, jotka ovat lähteneet uskossa mukaan tukemaan projektia myös taloudellisesti! Olemme jo ostaneet patjoja ja tänään yritämme löytää kaasulieden. Nuorillekin kerroin, että suomalaiset ystäväni tukevat heitä, ja nuoret ovat erittäin kiitollisia ja iloisia ja toivottavat kaikki tänne tervetulleiksi! 

Vielä elokuun olen sidottu Komboa-keskuksen toimintaan (maassaololupa ei salli työskentelyä Komboan ulkopuolella). Yritän siis selvitellä elokuun ajan, miten minun olisi mahdollista majoittaa nuoret laillisesti. Olen lukenut "lastenkodin" perustamiseen liittyvää lakia, mutta sen toteuttamiseksi minulta ilmeisesti vaaditaan tutkintotodistus (ellei henkilökunnassa ole tarpeeksi muita sosiaalialan henkilöitä – tällä hetkellä meillä on vain yksi ja tarvittaisiin käsitykseni mukaan vielä toinen). Nuorisovankilassa työskentelevä tuttavani kyllä sanoi, että yleensä yhdistyksen voi perustaa ja toiminnan aloittaa ennen sen virallistamista, mutta haluan varmistaa vielä asian oikeilta viranomaisilta, ettei tule hankaluuksia.

Olen tehnyt "töitä" putkeen kaksi kuukautta ja olen ollut enemmän ja vähemmän uupunut, myös kovassa flunssassa yli viikon (nyt antibioottikuurilla). Otin siis tämän viikon vapaata lepäämiseen ja opiskeluun – 9 esseetä pitäisi kirjoittaa sunnuntaihin mennessä. Viime yön olin ensimmäistä kertaa uudessa kodissa, hieman alkeellista, mutta hyvin siellä nukkui!

Kommentoikaa ja kyselkää mitä tahansa!

Iloisin terveisin kylmästä Tansaniasta,
Silvia

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti